Особливості фінансової звітності

Хто проводить аналіз фінансової звітності

Однією з основних ознак фінансової звітності є її багатогранність, оскільки різні зацікавлені особи шукають в звітності різну інформацію. Аналіз фінансової звітності проводять сама фірма та її зовнішні постачальники капіталу:

  • кредитори;
  • акціонери-інвестори.

Зміст і напрямки аналізу різняться в залежності від специфічних інтересів того, хто його проводить. Торгові партнери (постачальники товарів та послуг) зацікавлені перш за все в платоспроможності фірми. Кредиторські зобов’язання перед ними мають короткостроковий характер, тому здатність фірми швидко оплатити їх є найкращим підтвердженням її платоспроможності в їхніх очах.

Про фінансову звітність компаній України читайте за посиланням: https://vkursi.pro/news/content/finansovu-zvitnist-kompanii-ukrainy-opublikovano-na-vkursi-930135.

Чинники, які аналізуються

У той же час зобов’язання перед власниками облігацій є довгостроковими. Відповідно, вони більше зацікавлені в здатності фірми забезпечити приплив грошових коштів в довгостроковому аспекті для обслуговування боргу. Вони можуть оцінювати цю здатність, аналізуючи:

  • структуру капіталу фірми;
  • основні джерела та напрями використання фондів;
  • рентабельність фірми за минулий період часу;
  • прогноз рентабельності на майбутнє.

Мета фінансового аналізу

Акціонери фірми в першу чергу зацікавлені в прибутковості фірми, а також в її стабільності. У результаті акціонери (інвестори), як правило, зосереджені на аналізі рентабельності фірми. Вони також зацікавлені в оцінці її загального фінансового стану, оскільки це може відбитися на її здатності виплачувати дивіденди.

Керівництво фірми використовує фінансовий аналіз для забезпечення внутрішнього контролю, а також для задоволення вимог кредиторів і власників акцій до фінансового стану та управління фінансами фірми. З точки зору внутрішнього контролю фінансовий аналіз необхідний для ефективного планування та управління.

Фінансовий директор (фінансовий менеджер) повинен мати уявлення про поточний фінансовий стан фірми і враховувати його при виборі варіантів розвитку на майбутнє. В рамках політики внутрішнього контролю фінансовий менеджер особливо зацікавлений в забезпеченні рентабельного використання різних активів фірми і в ефективності управління ними. Зрештою, щоб забезпечити ефективне залучення коштів із зовнішніх джерел, фінансовий менеджер повинен бути знайомий з усіма особливостями фінансового аналізу, проведеного зовнішніми інвесторами для оцінки стану фірми.

Таким чином, очевидно, що зміст фінансового аналізу може відрізнятися в залежності від конкретних інтересів суб’єкта аналізу.

Александр Чубукин
Редактор